PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY DLA RZEMIEŚLNICZEJ BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA NA LATA 2017-2020
Podstawy prawne
1.Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
2.Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
3.Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.
4.Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
5.Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
6.Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.
7.Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
8.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
9.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
10.Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich.
11.Rządowy program wspomagania w latach 2015 - 2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach - "Bezpieczna+".
12.Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
I.WPROWADZENIE DO PROGRAMU
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły jest podporządkowany głównemu celowi, czyli wspieraniu dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży (według definicji wychowania art.1 ust.1 pkt 3 ustawy – prawo oświatowe).
II.ZADANIA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
1.Założenia ogólne
Działalność wychowawczo-profilaktyczna w naszej szkole skupia się na wyrównywaniu szans wszystkich uczniów poprzez dążenie do wszechstronnego rozwoju osobowego wychowanka w wymiarze intelektualnym, fizycznym, psychicznym, zdrowotnym i społecznym.
2.Zadania
a) Promowanie zdrowego, ekologicznego oraz bezpiecznego stylu życia poprzez:
-kształcenie umiejętności radzenia sobie z zagrożeniami,
-organizowanie zajęć propagujących zdrowy styl życia,
-podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska,
b) Kształtowanie dojrzałości i aktywnej postawy życiowej oraz umiejętności planowania własnego rozwoju poprzez:
- kierowanie się w stosunkach międzyludzkich uczciwością i prawdą,
- poszanowanie godności osobistej i życia ludzkiego jako najwyższej wartości,
c) Kształtowanie dojrzałości i aktywnej postawy życiowej oraz umiejętności planowania własnego rozwoju poprzez:
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne decyzje i czyny,
- wywiązywanie się z obowiązków i korzystanie z przysługujących praw,
- dbałość o wysoką kulturę osobistą,
- kształtowanie postawy przedsiębiorczości i wytrwałości w dążeniu do ustanowionych celów,
- preorientacja zawodowa i kształtowanie umiejętności radzenia sobie na współczesnym rynku pracy,
d) Kształtowanie postaw prospołecznych
e) Zapobieganie zachowaniom ryzykownym poprzez:
- promowanie zdrowego stylu życia,
- wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia,
f) Przeciwdziałanie uzależnieniom
g) Wzmacnianie poczucia własnej wartości, , wiary w siebie i swoje możliwości.
3.Cele szczegółowe
Uczeń naszej szkoły:
-jest odpowiedzialny za siebie i innych,
-potrafi wyznaczać sobie cele i osiągać je, wierzy we własne siły,
-bierze aktywny udział w życiu grupy, klasy i szkoły, potrafi współpracować w grupie,
-jest tolerancyjny, respektuje prawa innych ludzi i pomaga im,
-szanuje innych, ich godność i indywidualność,
-dostrzega i interpretuje przyczyny swoich sukcesów lub porażek,
-potrafi dbać o własną sprawność fizyczną,
-potrafi racjonalnie zaplanować i wykorzystać swój wolny czas,
-potrafi zachować się w sposób nie zagrażający zdrowiu i bezpieczeństwu,,
- zna i potrafi ocenić zagrożenia oraz konsekwencje wynikające z korzystania z używek,
-jest asertywny,
-potrafi pracować samodzielnie i twórczo, rozwijać swoje zdolności i zainteresowania,
- potrafi zastosować w praktyce wiedzę teoretyczną,
-potrafi radzić sobie z trudnymi uczuciami,
- potrafi ocenić własne postępowanie i panować nad własnymi emocjami,
- potrafi wyciągnąć właściwe wnioski bez wpływu emocji,
- potrafi budować i zachowuje poprawne kontakty z ludźmi,
-zna i stosuje zasady prawidłowego komunikowania się z ludźmi,
- zna i szanuje dorobek kulturalny swojego regionu i państwa,
- bierze czynny udział w tworzeniu życia kulturalnego szkoły i środowiska lokalnego,
4.Model absolwenta
Absolwent jest:
a) Uczciwy:
b) Odpowiedzialny
c) Otwarty
d) Umiejący oprzeć się patologiom społecznym
e) Tolerancyjny
f) Dbający o zdrowie własne i innych
g) Umiejący aktywnie szukać pracy i planować swój rozwój
h) Świadomy swoich praw i obowiązków
5.Diagnoza sytuacji wychowawczej
W szkole co roku przeprowadzana jest diagnoza środowiska na podstawie:
a) badań ankietowych skierowanych do rodziców na temat oczekiwań rodziców w realizacji treści profilaktycznych i wychowawczych,
b) uwag wychowawcy na temat klasy,
c) analizy stanu wychowania w szkole ( analiza uwag wpisanych do dziennika, sprawozdań opracowanych przez wychowawcę, obserwacji uczniów na terenie szkoły).
Problemy jakie wykazała diagnoza i ewaluacja programu są następujące:
- niska frekwencja uczestnictwa rodziców podczas zebrań z rodzicami, zbyt niskie zainteresowanie rodziców dziećmi,
- wysoka absencja uczniów w szkole,
- brak motywacji do nauki,
- kontynuowanie działań z profilaktyki uzależnień.
6.Kryteria efektywności
a) wszyscy uczniowie naszej szkoły są poddani oddziaływaniom tego programu,
b) wszyscy nauczyciele realizują Program Wychowawczo – Profilaktyczny, a w szczególności nauczyciele wychowawcy uwzględniają jego treści podczas planowania i realizacji klasowych planów pracy,
c) Rodzice uczniów naszej szkoły znają i akceptują program oraz czynnie współpracują przy jego realizacji,
7.Zadania i obowiązki podmiotów realizujących program
a) dyrektor szkoły
- dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły oraz o odpowiedni poziom pracy opiekuńczo-wychowawczej placówki,
- stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka,
- organizuje spotkania szkoleniowe dla nauczycieli,
- zapewnia bezpieczne warunki na terenie szkoły,
b)pedagog szkolny
- udziela wszechstronnej pomocy uczniom,
- współpracuje z policją, kuratorami, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i innymi instytucjami,
- rozwiązuje problemy wychowawcze,
- doskonali się w zakresie wychowania i profilaktyki,
c)nauczyciele
- mają obowiązek reagowania na przejawy niedostosowania społecznego u uczniów,
- udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- odpowiadają za bezpieczeństwo uczniów podczas pobytu w szkole i poza terenem szkoły, np. podczas wycieczek,
-udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bieżącej pracy z uczniami,
d)wychowawcy klasy
- prowadzą spotkania z rodzicami,
- dążą do integracji zespołu klasowego,
- poznają warunki życia i nauki swoich wychowanków,
- uczą pozytywnego myślenia, rozwijają poczucie wartości uczniów,
- realizują w toku pracy wychowawczej cele programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
e) rodzice
-rodzice, nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia uczniów,
-powinni zadbać o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
-powinni kontrolować spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci.
III.TRESCI I DZIAŁANIA O CHARAKTERZE WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNYM
ZADANIA O CHARAKTERZE WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNYM |
FORMY REALIZACJI |
Rozpoznawanie sytuacji ryzykownych |
-wychowawcy i nauczyciele prowadzą obserwację uczniów,
-pedagog i wychowawcy rozpoznają sytuację rodzinną młodzieży,
-pedagog prowadzi rozmowy z uczniami i rodzicami |
Kształtowanie świadomości negatywnego działania środków psychoaktywnych oraz palenia tytoniu/profilaktyka uzależnień |
-ukazywanie prawnych i moralnych skutków posiadania, używania i rozprowadzania środków psychoaktywnych, tj. narkotyków, alkoholu, papierosów, leków, dopalaczy poprzez:
-przeprowadzenie zajęć na temat szkodliwości i konsekwencji palenia tytoniu,
-przeprowadzenie zajęć na temat uzależnienia od hazardu w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy klasy,
-uczenie umiejętności odpierania nacisków zewnętrznych, kształtowanie postawy asertywnej w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy klasy,
-przeprowadzanie rozmów indywidualnych o charakterze terapeutycznym z uczniami odnoście uzależnień,
-w przypadku stwierdzenia posiadania lub używania środków psychoaktywnych szybka interwencja i natychmiastowe powiadomienie rodziców lub prawnych opiekunów (według odpowiednich strategii postępowania),
-kontrola toalet, okolic szkoły,
-współpraca z instytucjami: Komendą Powiatową Policji w Łukowie, Sądem Rejonowym, Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,
-współpraca z rodzicami:
|
Profilaktyka ryzyka popełnienia samobójstwa |
-rozpoznawanie sytuacji rodzinnej,
-kształtowanie postaw troski o bezpieczeństwo własne i innych poprzez pogadanki na godzinach wychowawczych,
-uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych- projekcja filmu „Przytul mnie” (od 15 lat) i pogadanka na temat wydarzeń z filmu oraz sytuacji z życia,
-eliminowanie napięć psychicznych poprzez rozmowy wspierające,
-kierowanie rodziców, uczniów do różnych form pomocy (poradnie, instytucje),
-przeprowadzenie zajęć podczas godzin wychowawczych na temat samokontroli, sposobów radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania emocji oraz postaw antydyskryminacyjnych i tolerancji,
-sporządzenie ankiety badającej ryzyko popełnienia samobójstwa,
-przeprowadzenie w/w ankiet w klasach,
-kształtowanie umiejętności adaptacyjnych w nowym środowisku poprzez zajęcia integracyjno-adaptacyjne,
-tworzenie okazji do wzajemnego poznania się poprzez imprezy klasowe i szkolne |
Podniesienie poziomu frekwencji |
-sprawdzanie obecności uczniów na każdej lekcji,
-systematyczne rozliczanie opuszczonych godzin lekcyjnych,
-punktualne zaczynanie i kończenie zajęć,
-comiesięczna analiza frekwencji w każdej klasie,
-wychowawca ma obowiązek przekazać dane wagarującego ucznia do pedagog, niezwłocznie po opuszczeniu przez ucznia 50% godzin nieusprawiedliwionych,
-indywidualne rozmowy z uczniami często opuszczającymi zajęcia,
-indywidualne rozmowy z rodzicami wagarujących uczniów, |
Redukowanie zachowań agresywnych młodzieży |
-realizacja tematycznych lekcji wychowawczych:
|
IV. EWALUACJA PROGRAMU
Przebieg pracy wychowawczo-profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej ocenie i obserwacji. Informacje zwrotne pochodzące od uczniów, rodziców i nauczycieli służą doskonaleniu pracy i stanowią podstawę do planowania działań wychowawczych w kolejnym roku szkolnym.